torsdag 14 juli 2016

Norrlandsveckan Skellefteå 10 juli







En stilstudie av Pernilla Storm, Älvsbyns MS, i en av de värsta vurpor jag sett. Eftersom ni får se bilderna så vet ni också att det gick bra. Hon stod på plattan redan till nästa kvalomgång.





















Ytterligare en stilstudie.... den här gången av Julia Lundkvist, Jokkmokks MK. Som ni förstår så gick det här också bra. Startredo till nästa kvalomgång.









































































Fattas det inte en dörr så är det något annat som är fel....
















































Bilfakta Super Car 2WD: Supercar 2WD är det nya namnet på den supernationella klassen som är en nationell klass som är utvecklad i Sverige men även spridit sig till våra grannländer. Klassen är årsmodellsbegränsad, vilket innebär  att vi här har moderna bilar med tvåhjulsdrift och fri motorvolym. Det är tillåtet att bygga om eller konvertera bilen från framhjulsdrift och fyrhjulsdrift till bakhjulsdrift, vilket i stort sett alla gör. Dessutom får man byta ut plåt mot plast förutom säkerhetsdetaljer och bärande konstruktioner. Eftersom man kan konvertera bilen till bakhjulsdrift så lägger man mycket tid på att modifiera hjulupphängningar och fjädring så att motoreffekten får fäste i marken. Motoreffekten i denna klass ligger mellan 300 och 400 hk.






































#218 Rickard Fallberg, NMS Boden, verkar vara redo för "take off". Tror nog att hjärtat tog ett extra skutt där....




































Bilfakta 2400: Supernationell 2400, som är populär i Sverige, bygger på samma grundreglemente som den i SM sammanhang mer kända Supercar 2WD klassen. Skillnaden framför allt är att det är tillåtet att köra med lite äldre bilar och att motorvolymen är begränsad till 2400cc. Motoreffekten i denna klass ligger på 250 till 300 hk. Bilarna är som i klass Supernationell tvåhjulsdrivna och för det mesta  bakhjulsdrivna, men det finns en del framhjulsdrivna bilar också. I Övre Norra distriktet körs denna klass på enhetsdäck.
I klassen Super Car 2WD tog #105 Thomas Öhman, Tväråns IF, en tredje plats med sin BMW



Just här ligger #116 Linus Westman, Piteå MS, före #114 Stefan Åeng, Lycksele MK, men i slutresultatet blev det tvärtom. Stefan stod som segrare i klassen Super Car 2WD och Linus tog sig till andra plats.



#216 Simon Hedestig, Lycksele MK, tog tredje platsen med sin blåa Peugeot 207 i klassen Super Nationell 2400cc



#204 Kai Ove Hanssen, NMK Rana, körde till sig andra platsen i Super Nationell 2400cc med sin orangea BMW


#233 Jimmy Rinaldo, NMK Hålogaland, vann klassen Super Nationell 2400cc med sin Ford Fiesta



#408 Robin Lundqvist södra Lappmarkens MK, körde till sig andra plats i Super Nationell 2150cc i sin BMW E36



#417 Tobbe Linder, Lycksele MK, knep tredje plats i Super Nationell 2150cc



#450 Erik Jonsson var överlycklig över sin seger i Super Nationell 2150cc och gjorde en donut som slutade med parkering i sandfållan



Bilfakta 2150: Denna klass är insteget till rallycross. Klassen skapades som ett billigare alternativ, som ett steg mellan folkrace och den dyrare rallycrossen. Grunden är det supernationella reglementet men man har begränsat motorvolymen till2150cc och förhåller sig till ett poängsystem på olika tillbehör med 20 maxpoäng samt enhetsdäck, som är ett standard sommardäck, detta för att hålla nere kostnaderna.Med detta regelverk fick man en klass med olika bilar som kan tävla på lika villkor i tuffa heat. I denna klass finns det även ett antal framhjulsdrivna bilar, då det inte är tillåtet att konvertera till bakhjulsdrift.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar